Wat kost adverteren op Facebook / Instagram en hoe werkt het?

Iedereen kent ze wel, de Facebook en Instagram advertenties die door je tijdlijn heen lopen. Het is het voor veel bedrijven hun nummer 1 advertentie middel om nieuwe klanten binnen te halen. Van Webshops tot aan B2B leadgeneratie, het kan allemaal op Facebook. Wil jij dit gaan inzetten voor jouw bedrijf? Dan vraag je je waarschijnlijk af: wat kost dat nou? en hoe werkt het precies?

De kosten voor het adverteren lopen heel erg uiteen. Er zijn verschillende onderdelen verbonden aan de vraag wat de kosten zijn. Zo kan je namelijk al beginnen met adverteren vanaf een euro per dag, maar of je dan resultaat krijgt is een tweede. Om goed te begrijpen wat het kost moet je even uitzoomen en kijken naar hoe de kosten precies werken.

Facebook veilingprincipe

De advertentiekosten op Facebook zijn bepaald volgens een veiling. Elke adverteerder kan bieden op impressies in een bepaalde doelgroep. Een impressie is hierbij het tonen van de advertentie aan een persoon. Met doelgroep wordt bedoeld een bepaalde sub-selectie van Facebook en Instagram gebruikers, bijvoorbeeld vrouwen van 40 jaar en ouder of mensen die geïnteresseerd zijn in honden.

Advertentie vraagkant

De kosten van een advertentie worden dus bepaald door het aantal adverteerders die op een doelgroep biedt. Dat is de vraag kant van de veiling, de adverteerders ‘vragen’ naar impressies om hun advertenties aan te tonen.

Advertentie aanbodkant

De aanbod kant is het aantal mensen die binnen de doelgroep vallen en de tijd die zij doorbrengen op deze twee sociale media. Zo heb je voor erg niche doelgroepen minder mensen in de aanbod kant en zullen de kosten ook omhoog gaan. Dit geldt ook voor wanneer het hoog zomer is bijvoorbeeld, minder tijd wordt doorgebracht op sociale media, het aanbod wordt lager en de prijs dus hoger.

Advertentie kwaliteit

Verder geven Facebook en Instagram ook nog duidelijk door voorkeur aan hoge kwaliteit advertenties. Zij zijn erbij gebaat dat gebruikers zo veel mogelijk tijd doorbrengen op het platform en ‘spammy’ of vervelende advertenties dragen daar niet aan bij. Om adverteerders hier ook een incentive voor te geven worden er lagere kosten gerekend voor advertenties die veel interactie krijgen. Veel likes, comments en clicks betekent dus een lagere prijs!

Zoals je ziet is het dus wat gecompliceerder dan je misschien had verwacht. Dit is ook de reden waarom er geen kort en duidelijk antwoord te geven is op de vraag, wat kost adverteren op Facebook en Instagram? Het is een beetje dezelfde vraag als, wat kost een Auto? “Dat ligt eraan”. 

Verder zijn Facebook / Instagram advertenties ook een vorm van marketing waarbij vaak direct een return te zien is. Zo is een webshop die gaat adverteren vaak direct uit de kosten. Zij making bijvoorbeeld €25,- winst per verkocht artikel en geven bij Facebook gemiddeld €12,50 uit om die verkoop te realiseren. Het overige gewin die ze dan halen uit naamsbekendheid en verzamelde emailadressen komt daar dan nog bij. Het kost dan dus geen geld, het levert alleen maar geld op.

Gemiddelde kosten adverteren op Facebook en/of Instagram

Wat we wel kunnen meegeven is een gemiddelde, op deze manier kan je een indicatie krijgen over waar je rekening moet houden voor als je wilt beginnen. Nogmaals benadrukken we dat je het eigenlijk pas echt kan weten door te testen.

Budget

Zoals eerder in het artikel genoemd kan je al starten vanaf €1,- per dag. Je zal hierdoor alleen erg weinig mensen bereiken en bijna geen clicks zien. Wij geven vaak mee om pas te beginnen met adverteren als je minimaal €300,- euro per maand eraan wilt uitgeven, een tientje per dag dus. Op die manier kan je wel wat dingen testen en als het werkt beginnen met verder opschalen. Over een maximum budget hoef je je geen zorgen te maken, voor de verkiezingen in de Verenigde Staten bijvoorbeeld geven beide partijen vaak meer dan $1.000.000 per dag uit.

Kosten per 1000 weergaven (CPM)

De gemiddelde kosten 1000 weergaven ( ‘CPM’: cost per mille genoemd door Facebook) wordt bepaald door de doelgroep waar je op biedt. De kosten liggen meestal ergens tussen de €5,- en €20,-. Dit is dus afhankelijk van wat voor doelgroep je op biedt. Verkoop je meer premium producten of hoger geprijsde services? Dan kan je rekenen op een hogere CPM.

Kosten per klik (CPC)

De kosten per klik (CPC: cost per click) hangen natuurlijk samen met de doelgroep, hoe ‘duurder’ de doelgroep, hoe duurder ook een klik. Wat echter vaak grotere invloed heeft is de advertentietekst en afbeeldingen, hoe de advertentie oogt dus. Heb jij een super gave advertentie met sterke tekst en overtuigend aanbod, dan zullen er logischerwijs meer mensen op klikken en heb je dus een lagere kosten per klik. Gemiddeld zijn we vaak tussen de €0,20 to 2 euro per klik.

Kosten per lead (CPL)

Facebook en Instagram kunnen ook perfect ingezet worden voor leadwerving. Er is zelfs een ingebouwd inschrijfformulier beschikbaar, Facebook lead forms, waarmee je niet eens een landingspagina hoeft te hebben om te starten. Deze manier van adverteren is super sterk voor bedrijven die diensten verkopen of producten die wat meer ‘uitleg’ nodig hebben alvorens een verkoop plaatsvindt.

Kosten per resultaat (CPA)

Een van de sterkste punten van adverteren op Instagram en Facebook is dat je alles kan doormeten, zo ook de kosten per resultaat (CPA: cost per action). Dit kan vanalles zijn, maar een aankoop op een webshop is het meest voor de hand liggende voorbeeld. Door het gebruik van de Facebook Pixel is het mogelijk om al het gedrag van bezoekers te volgen, ook als ze van Facebook/Instagram af zijn. Eerder in het artikel gaven we het voorbeeld van een webshop die een winst per artikel had van €25,- en daarvoor €12,50 aan advertentiekosten betaald. Deze €12,50 zijn dan dus de kosten per resultaat ofwel de CPA.

Kosten voor uitbesteden

Het uitbesteden van je Facebook advertenties kan op vele verschillende manier. Uiteenlopend van freelancers die pretenderen ‘de expert’ te zijn op het gebied van advertenties tot het marketing bureau dat door middel van zijn prijzen hetzelfde pretendeert. Al met al zijn hier dus veel verschillende antwoorden op, meestal kan je rekenen op zo’n  €500,- tot  €1500,- per maand. Dat lijkt voor sommige misschien veel maar met een goede advertentie strategie verdien je dit dubbel en dwars terug. Benieuwd of het voor jouw bedrijf is weggelegd? Plan eens een gratis strategiegesprek met ons in.

Hoe werkt het adverteren op Facebook / Instagram?

Je hebt twee grote facetten in het adverteren op Facebook en/of Instagram. Dit zijn namelijk het technische deel, waar je bijvoorbeeld de volgende vragen aan jezelf stelt:

  • Waar kan ik het advertentiebeheer vinden?
  • Wat zijn de instellingen die het beste passen bij mijn advertentie doel?
  • Hoe pas ik een goede structuur toe in mijn advertenties?

Een ander groot onderdeel is echter, wat is mijn strategie achter deze marketing campagne? Dit onderdeel is veelal achtergesteld op het technische onderdeel (omdat dat voor veel mensen nog nieuw is) maar is eigenlijk net zo belangrijk of misschien wel belangrijker. Zo ligt het grootste deel van het succes van je campagne bij een goed uitgedachte marketing strategie met een sterk aanbod en de juiste doelgroep. Vragen die je jezelf stelt zijn bijvoorbeeld:

  • Wie is mijn ideale klant?
  • Wat zijn de problemen waar mijn klant tegenaan loopt?
    • Hoe lost mijn product of dienst die problemen op?
  • Wat is het beste aanbod wat ik kan doen aan een koude doelgroep?
  • Wil ik leads verzamelen of direct een verkoop doen?

Al deze vragen zijn belangrijk om jezelf te stellen zodat je een zo compleet mogelijke strategie kan maken. Nadat je dit gedaan hebt kan je vervolgens gaan nadenken hoe het technische gedeelte ‘werkt’, hieronder gaan we over deze twee facetten heen.

Technische onderdelen adverteren Facebook / Instagram

Alle technische onderdelen van het adverteren op Facebook en/of Instagram hebben we hieronder beschreven. Wat je er mee kan en hoe het werkt.

Business manager

Het adverteren gebeurt altijd vanuit het advertentiebeheer op Facebook (dus ook voor Instagram advertenties). De meest ‘nette’ manier om dit allemaal op te zetten is om naar bussiness.facebook.com te gaan en een zogeheten ‘business manager’ aan te maken. Vanuit de business manager kan je vervolgens alle onderdelen van het adverteren op Facebook beheren. Op deze manier kan je ook later een marketingbureau, zoals TJILP, toegang geven tot je advertenties om je verder te helpen.

Doelgroepstatistieken

In doelgroepstatistieken kan je onderzoek doen om de juiste targeting te vinden voor jouw advertenties. De tool geeft de mogelijkheid verschillende door Facebook aangewezen ‘interesses’ te onderzoeken. Zo kan je bijvoorbeeld zien dat mensen die geïnteresseerd zijn in ‘biologisch eten’ voor 77% uit vrouwen bestaat en 33% van de geïnteresseerde tussen de 25 en 34 jaar uit is. Wat ook een goed inzicht is zijn de ‘pagina-vind-ik-leuks’, hier kan je de affiniteit zien van de doelgroep met bepaalde Facebookpagina’s. Affiniteit is hier de kans dat iemand een bepaalde Facebookpagina leuk vind en deze interesse heeft tegenover de groep die deze interesse niet heeft. In dit voorbeeld zijn mensen 873x ‘waarschijnlijker’ om Alpro leuk te vinden.

Waarom is dit interessant? Omdat je op deze manier goed kan onderzoeken welke doelgroep er precies achter de door Facebook toegewezen interesses hangt. Vaak worden er wat vage termen gebruikt of zie je dubbele termen. Zeker ook voor wat moeilijker te onderscheiden doelgroepen is het handig om goed je research te doen in dit onderdeel. Zie je bij affiniteit een directe concurrent van je staan? Dan weet je dat je ‘beet’ hebt.

Gebeurtenisbeheer en Facebook Pixel

In dit onderdeel vind je alle ‘gebeurtenissen’ de je Facebook Pixel registreert en kan je de Facebook Pixel instellen. Dit is erg belangrijk om goed door te meten wat de resultaten zijn van je marketing campagnes. Zo kan je hier bijvoorbeeld met Facebook ‘afstemmen’ wanneer er op je website een conversie plaatsvindt, bijvoorbeeld een aankoop of een nieuwsbrief inschrijving.

De Facebook Pixel is een tracking pixel die vergelijkbaar werkt aan bijvoorbeeld Google Analytics. Het meet welke acties een bezoeker op jouw website neemt. Facebook zorgt er vervolgens voor om de advertenties te optimaliseren op de mensen die de gewenste acties nemen, bijvoorbeeld een aankoop.

Facebook advertentiebeheer

Dit is het onderdeel waar je ook echt je advertenties gaat instellen en de resultaten te zien krijgt. Het is opgebouwd uit drie niveaus, namelijk: campagnes, advertentiesets en advertenties.

Campagnes: Dit is waar je het doel kiest voor de advertentie, wil je meer leads, verkeer of toch conversies? Dat kies je hier. Dit is van grote invloed op de prestaties van jouw advertenties omdat het algoritme gaat optimaliseren voor het gekozen resultaat. Als je verkopen wil moet je dus niet kiezen voor verkeer, dit zorgt voor minder goede resultaten.

Advertentiesets: Hier stel je in aan wie je de advertenties wilt tonen, wat is jouw doelgroep? Ook kan je een budget kiezen per dag of voor een totale tijdsperiode. Op dit niveau wordt er getest welke doelgroepen het beste resultaat geven.

Advertenties: In deze laag vind je de verschillende uitingen van de advertenties. Je kan hier dus kiezen tussen verschillende teksten of afbeeldingen. Facebook wijst automatisch budget toe naar de advertentie met de beste uiting. ‘De beste’ wordt bepaald door het meest goedkope resultaat voor jouw doelstelling. Is jouw doelstelling verkeer? Dan gaat Facebook, over de tijd, de advertentie met de laagste kosten per klik vaker tonen. Dit doet Facebook door er een grote percentage van het advertentieset budget aan toe te wijzen.

Facebook en Instagram advertenties optimaliseren

Een groot onderdeel van je gehele marketing op Facebook en Instagram zal zijn het optimaliseren van de resultaten. De dynamiek van het platform rust erg op het datagedreven te werk gaan en geeft dus veel ruimte om deze cijfers vervolgens te verbeteren. Heb je lage doorklikpercentages? Dan moet je je tekst verbeteren. Veel bezoekers maar weinig aankopen? Kijk eens naar je landingspagina etc etc. 

Dit is in principe een eeuwig durend process. Advertenties doen het vaak maar 3 tot 6 maanden goed alvorens de kosten stijgen. Misschien heb je iedereen al bereikt? of heeft je bestaande doelgroep een nieuw soort aanbod nodig om weer geprikkeld te raken? Er kunnen allerlei redenen zijn maar in de regel ben je doorlopend bezig om dit voor te zijn.

Verder zorgt het optimaliseren er natuurlijk voor dat je kosten per resultaat veelal flink dalen, de tijd die je erin steekt verdien je dus ook al snel weer terug. 

Bedrijven die Facebook en Instagram adverteren goed onde de knie krijgen hebben een gigantische toestroom aan nieuwe klanten tot hun beschikking en kunnen dus in theorie ongelimiteerd groeien, waar wacht jij nog op?

Facebook en Instagram adverteren uitbesteden

Ben je er van overtuigd dat het adverteren op Instagram en Facebook jouw bedrijf kan helpen groeien maar heb je de expertise of tijd niet om er mee aan de slag te gaan? Dan is het uitbesteden van adverteren echt iets voor jou. Bij TJILP Media houden wij van een proactieve aanpak en streven wij om echt een verlengde van jouw organisatie te zijn, een soort externe marketing/sales afdeling, voor een fractie van de prijs. 

Mogelijkheden voor jouw bedrijf onderzoeken? Bekijk eens onze website en plan een gratis strategiesessie in!

Share on twitter
Delen
Share on linkedin
Delen
Share on facebook
Delen
Share on whatsapp
Delen