Wat is een marketing funnel en hoe werkt het?

In dit artikel gaan we het hebben over wat funnel marketing is en hoe je een simpele know like trust funnel kan inzetten voor jouw bedrijf.

Online marketing funnel

Een online marketing funnel is een ‘trechter’ waar jouw leads doorheen gaan om van punt A naar B te komen. Ofwel, zodra iemand interesse getoond heeft in het door jou aangeboden product of dienst is jouw lead op punt A. Via een relevante gratis weggever / lead magnet probeer je het email adres van jouw bezoeker af te vangen. Als dit lukt bevindt de lead zich nu bovenaan in de funnel. Vanaf dit punt begint het process, de lead naar punt B te krijgen. Punt B kan verschillende dingen zijn: een afspraak plannen, offerte aanvraag of aankoop. Verder is een funnel veelal grotendeels of zelfs helemaal geautomatiseerd. Hierdoor heb je alleen contact met leads op het moment dat ze echt geïnteresseerd zijn in jouw dienst of product. Dit geeft jou weer de tijd om je te focussen op andere taken.

Veruit de beste funnel marketing software is naar onze mening ActiveCampaign.

Funnel marketing

Funnel marketing is dus simpelweg het aantrekken van nieuwe leads voor in je funnel. Vervolgens volgen de leads een geautomatiseerd process, de funnel, om ‘klaar gestoomd te worden’ tot klant.

Funnel marketing uitleg

Zodra de lead eenmaal in de funnel zit begint het process van ‘klaarstomen’ om klant te worden. Hiervoor zijn verschillende ‘frameworks’ die veelal op hetzelfde neerkomen. Wij gebruiken hier het know – like – trust principe. Ofwel een know-like-trust funnel.

Know fase

In de know fase is het belangrijk dat jouw lead een beter idee krijgt van wie jij bent, wat je doet, en waarom je dit doet. Je kan dit vergelijken met een kennismakingsgesprek in een normaal sales process. Deze fase is eigenlijk al begonnen voordat de lead afgevangen is, afhankelijk van de manier waarop dit gebeurd is. Als dit met een Facebook advertentie was, heeft de lead zich waarschijnlijk spontaan ingeschreven. Heeft de lead echter net jouw website bekeken en een paar blogs gelezen? Dan is de know fase al wat langer bezig. In de funnel zelf wordt vaak gekozen om 1 à 2 mails te besteden aan deze fase.

Doen:

  • Voorstellen
  • Foto van jou en je team
  • Verhaal achter het bedrijf

Like fase

In de like fase is het cruciaal om meer waarde te gaan delen met jouw lead. Wat is jouw werkwijze? Welke kennis heb je allemaal? Waarom ben je degene om deze dienst of product af te nemen en niet bij jouw concurrent? Deel jouw blogposts, social media profiel en andere kanalen waar je actief bent. Zo kan je de lead in jouw ‘ecosysteem’ trekken.

Doen:

  • Content delen van waarde
  • Linken naar je andere kanalen
  • Kennis tonen

Trust fase

De trust fase: Hoe bouw je normaal gesproken vertrouwen op bij mensen die je in jouw privé leven ontmoet? Door oprecht, vriendelijk en vrijgevig te zijn. Dezelfde manieren zijn van toepassing in marketing. Maak contact met jouw leads op een persoonlijk niveau, geef waarde en zien dat je de pijnpunten begrijpt. Verder moet je tonen dat je te vertrouwen bent. Waarom ben jij de expert in dit gebied? Laat dit zien door tutorials, testimonials en aanbevelingen van bestaande klanten. 

Doen:

  • Bestaande klanten aan het woord
  • Storytelling en persoonlijk taalgebruik
  • Expertise tonen door resultaten

Op dit moment is jouw lead goed bekend met wie jij bent als bedrijf en begint de meeste interessante fase: conversie. Dit is hét moment om jouw lead een aanbod te gaan doen. De lead is warm en klaar om een actie te nemen. Je kan hier dus vragen voor:

  • Een belafspraak te maken, bijvoorbeel een gratis strategiegesprek (tip: calendly)
  • Een offerteaanvraag te doen
  • Een aankoop te doen, bijvoorbeeld een instap aanbieding.

Je zult zien dat een deel van de leads nu kiest om een aankoop te doen. Waar je met een webpagina vaak rond de 2% conversie hebt, kan dat met een funnel oplopen tot 10%!

Maar wat met de rest van de leads?

Hou de leads warm. Je kan jouw content blijven delen en doorbouwen aan de band. Bijvoorbeeld met: periodiek een aanbieding, lanceringen van nieuwe producten/diensten, case studies, updates over jouw bedrijf en kortingsacties. Je zult zien dat een groot deel van deze leads alsnog een aankoop doet, sonde om dus alleen te focussen op jouw nieuwe leads.

Waarom is dit zo waardevol voor ondernemers en bedrijven?

Elk bedrijf heeft vanzelfsprekend klanten nodig, via het internet zijn er dagelijks duizenden potentiële klanten op zoek naar oplossingen voor hun problemen. Als ondernemer zal je ze het liefst natuurlijk allemaal spreken en jouw bedrijf groeien. De realiteit is natuurlijk dat dat onmogelijk is. Door slimme marketing funnels in te zetten kan je deze geïnteresseerde afvangen, opwarmen en closen. Zo spreek je enkel nog hoog gekwalificeerde leads die staan te springen om van start te gaan.

Als het doel van jouw funnel een aankoop doen is, kan het process zelfs 100% geautomatiseerd worden. De voordelen hiervan spreken voor zich.

Full Funnel Marketing

Full funnel marketing is het uitvoeren van marketing over het gehele process. Je stopt dus niet met je marketing uitingen nadat de lead binnen is. Zo kan je gemakkelijk via Facebook advertenties leads die al in je funnel zitten meer informatie blijven tonen door het gebruik van ‘custom audiences’. Dit kan geautomatiseerd via ActiveCampaign.

Geïnteresseerd geraakt in funnel marketing? Klik hier

Share on twitter
Delen
Share on linkedin
Delen
Share on facebook
Delen
Share on whatsapp
Delen