Wat is een landingspagina en waarom heb je die nodig?

Landingspagina: De complete gids

We gaan in artikel hebben over alles wat je nodig hebt om een succesvolle landingspagina in te zetten voor jouw bedrijf, namelijk:

  1. Wat is een landingspagina en wat is het nut?
  2. De 5 vuistregels voor landingspagina’s
  3. 15 tips voor een beter converterende landingspagina (quick wins)

Wat is een landingspagina en wat is het nut?

Een landingspagina is een webpagina waarop een bezoeker ‘land’ vanuit een ander platform, bijvoorbeeld je Facebook advertentie. De pagina is erop geoptimaliseerd om één actie te laten volbrengen door de bezoeker. Dit kan bijvoorbeeld een aankoop, lead magnet download of afspraak inplannen zijn. Het verschil met een gewone webpagina en een landingspagina is dat er zo min mogelijk afleidingen zijn. Zo zijn vaak de footer en header van de website verborgen op de webpagina zodat de gebruiker echt maar één optie heeft, de gewenste actie volbrengen of de website verlaten. Dit heeft als gevolg dat de gemiddelde conversie (het percentage van de mensen die de gewenste actie uitvoert) van een landingspagina vele malen hoger ligt.

Een landingspagina is een pagina met één doel, zonder afleiding met hoge conversie.

De 5 vuistregels voor landingspagina’s

Om te beginnen hanteren wij bij TJILP Media de volgende 5 vuistregels wanneer we een landingspagina gaan bouwen. Deze regels helpen ons bij het snel en efficiënt opzetten van een pagina met hoge conversie.

Vuistregel 1: Bedenk één duidelijke call-to-action

Voordat je de pagina begint te maken met je al duidelijk hebben waarom je de pagina maakt, wat is het doel?  De vervolgvraag is op wat zijn de bezwaren van de bezoeker om deze actie uit te voeren. In het geval van een lead magnet is dit vaak dat bezoekers denken niet genoeg waarde te ontvangen uit de download en veel spam ontvangen. Neem deze bezwaren weg.

Vuistregel 2: ‘text first design’

Een grote fout om te maken is om eerst een leuk design te maken en vervolgens pas je tekst te schrijven. Afbeeldingen, vormen en design op landingspagina’s zijn er enkel om de tekst te ondersteunen. Enkel uit de tekst kan de bezoeker immers echte informatie halen. Begin dus met de tekst en boodschap goed uit te schrijven en daarna pas een bijpassend design toe te passen.

Vuistregel 3: Kom je beloftes na

Kort gezegd: alles wat op jouw landingspagina staat moet je wel waar maken. Beloof je een pdf met super goede tips, lever die dan ook direct na inschrijving. Beloof je een offerte binnen 24 uur? Doe dit dan ook. 

Aan de andere kant, adverteer je op social media met een lead magnet, pitch dan op je landingspagina niet ineens een betaald aanbod. Kom je belofte na en geef direct de optie tot downloaden (na het achterlaten van gegevens natuurlijk). Een betaald aanbod kan je overigens wel doen direct na inschrijving, hier kan je meer over lezen in het tips gedeelte.

Vuistregel 4: lange of korte tekst? Allebei

De meningen zijn nogal verdeeld over ‘short-form’ of ‘long-form’ teksten op landingspagina’s. Je ziet vaak een van de twee gebruikt worden op een pagina: of de tekst is super minimaal of er is een gigantisch boekwerk uitgeschreven. Onze vuistregel is om allebei te faciliteren. Maak de inhoud van de pagina duidelijk door middel van koppen en dikgedrukten zinnen voor de ‘scanners’, die snel over de pagina heen lezen om een keuze te maken. Heeft iemand echter meer interesse faciliteer dit dat door een uitgebreidere tekst op de pagina te plaatsen met gebruik van storytelling bijvoorbeeld.

Vuistregel 5: Zorg dat je kan splittesten

Je kan alle best-practices van de wereld toepassen en alsnog niet tevreden zijn over je conversie. Daarom raden wij aan te werken met software die het mogelijk maakt om een split test uit te voeren. Wij gebruiken zelf bijvoorbeeld Leadpages, deze software is erg sterk op dit vlak. 

15 tips voor een beter converterende landingspagina (quick wins)

Heb je al een landingspagina maar heeft je conversie nog te wensen over te laten? Ben je nog ontevreden over de resultaten? In dit stuk behandelen we verschillende tips om jouw landingspaginas verbeteren of andere oplossingen te zoeken.

Tip 1: Bekijk je bezoekers

Onze eerste tip is meer gericht op een goede diagnose stellen dat het medicijn. We kunnen tegenwoordig alles doormeten en hebben oneindig veel metingen tot onze beschikking. Toch blijft het vaak lastig om precies aan te wijzen waar het probleem zit. Daarvoor is echter een oplossing: Hotjar. Dit stukje software maakt het mogelijk om te zien waar je bezoeker zijn muis beweegt en hoe het verloop over de pagina gaat, erg waardevol en vooral tastbaar. 

Tip 2: Pagina snelheid

Een super snelle landingspagina is een must, een aantal feitjes:

  • 53% van de mobiele website bezoekers verlaat een pagina als hij niet laadt binnen 3 seconden.
  • Bijna 70% van de consumenten geeft aan dat website snelheid invloed heeft op hun bereidheid om te kopen.
  • Elke extra 1-seconde vertraging in laadtijd kan zorgen voor een tot 20% lagere conversie.

En zo heb ik er nog een paar maar de boodschap is duidelijk. Snelle pagina’s zijn een must. Heb je zelf een ‘oude zware’ wordpress website? Onderzoek dan of het nog snel genoeg is of overweeg om de aanschaf van landingspagina software. Ondanks onze relatief snelle website gebruiken wij zelf hiervoor Leadpages.

Tip 3: Laat warm verkeer niet verloren gaan

Nadat een bezoeker het doel van jouw landingspagina heeft uitgevoerd lijkt het misschien logisch om een simpele bedankpagina te tonen. Echter is dit echt eeuwig zonde, dit is namelijk super ‘warm’ verkeer. Zo laat psychologisch onderzoek zien dat als mensen eenmaal 1 actie uitvoeren, ze vaak makkelijker nog een actie nemen. Het is dus makkelijker om deze mensen te overtuigen nog een actie te ondernemen. Bij E-commerce is dit vaak een upsell, ofwel een kassakoopje wat de gemiddelde bestellingswaarde verhoogt. In het geval van een lead magnet kan het bijvoorbeeld een instap aanbod zijn van een lage prijs die inhaakt op de eerder gedownloade lead magnet. Zo haal je het maximale uit jouw ‘zuurverdiende’ verkeer.

Tip 4: Kijk je teksten na: voordelen geen functies

Dit is relevant voor alle webpagina’s, maar ook zeker landingspaginas. Het is van groot belang dat je zo snel mogelijk de waarde van de door jou gewilde actie overbrengt aan de bezoeker. Een veelgemaakte fout daarin is dat je veel spreekt over de verschillende functies die jouw product of dienst heeft. Dit is voor de lezer veel meer werk om vervolgens de voordelen van in te zien. Praat dus direct in voordelen, op die manier ‘verkoop’ je jezelf beter. 

Bijvoorbeeld: Een supplement wat vet verbrand. “Ons supplement drukt jouw honger, hierdoor eet je minder en word je dus sneller fit” of “Sta binnen 3 weken te schitteren op het strand, zeg gedag tegen vet met ons supplement” Welke werkt beter?

Tip 5: Kijk naar je bezoekers z’n demografische gegevens

Een slecht converterende landingspagina ligt ook niet altijd aan de pagina zelf, wat als het verkeer wat erop komt gewoon niet aansluit bij de pagina? Als je Facebook advertenties gebruikt om bezoekers voor je landingspagina te werven kan je gemakkelijk bekijken wie de ‘klikkers’ zijn. Zijn dit bijvoorbeeld allemaal mannen 40+? Afbeeldingen van vrouwen en een kopje over voordelen van jouw product icm zwangerschap gaan dan niet helpen. Dit is een ‘extreem’ voorbeeld, in de praktijk zal het genuanceerder liggen maar probeer te zorgen voor een zo goed mogelijke aansluiting.

Tip 6: Bekijk de titel van je pagina kritisch

De titel van je pagina moet direct het beoogde voordeel beschrijven van de pagina. Wat is het voordeel voor de bezoeker als hij de gewenste actie voltooid? Maak dit overtuigend en ben niet bang een beetje te overdrijven. Een veelgemaakte fout is om simpelweg “[bedrijfsnaam] kan jou helpen met [dienst/product]!”, dit zegt niks over het daadwerkelijke unieke voordeel dat je kan bieden.

Tip 7: Maak realistische verwachtingen

Aangezien je dit artikel hebt opgezocht is er een grote kans dat je niet tevreden bent over je huidige conversie. De vraag is alleen, waar baseer je op dat je conversie laag is? De conversie van een product van €1500,- met koud verkeer zal misschien maar 0,1% zijn, terwijl een lead magnet aanmeldformulier zomaar 70% kan hebben. Probeer je niet blind te kijken op het getal maar kijk naar je achterliggende winstmarges, zolang die gezond zijn zit je alsnog goed.

Tip 8: Verkeers temperatuur en je landingspagina

Neem verkeers temperatuur mee in het design van je landingspagina. Warm verkeer is bijvoorbeeld en abonnee van je email lijst die het 20e mailtje klikt, zij weten al een hoop van jouw bedrijf af (als het goed is) en zijn bekend met je aanbod. Je kan dan bijvoorbeeld meer focussen op ervaringen van andere met jouw product, de voordelen blijven herhalen heeft namelijk geen effect meer. Koud verkeer daarentegen kan je meer vertellen over wat voor bedrijf je bent en over jezelf, zo raken ze bekend met het merk. Door op deze manier onderscheid te maken tussen je verkeer zul je de conversie verhogen, het is namelijk beter afgestemd op de positie van jouw bezoeker in het koopprocess.

Tip 9: Test andere knop teksten

Dit is een simpele maar toch effectieve manier van conversie optimalisatie. Vaak zie je pagina’s nog gewoon simpele knop teksten gebruiken zoals ‘verzenden’. Door hier een wat meer voordeel gefocuste tekst naar te zetten zoals “Ja, stuur mij de tips” (In het geval van een lead magnet). Kan de conversie een stuk omhoog gaan, het bevestigd namelijk de voordelen die komen uit het handelen.

Tip 10: Social proof

Last but certainly not least: gebruik social proof in jouw landingspaginas. Het delen van positieve ervaringen van andere klanten helpt onwijs met conversie. Aankopen doen op het internet is over het algemeen super anoniem. Eenieder kan een product of dienst aanbieden en zich voordoen als een expert. Klantervaringen daarentegen zorgen voor meer vertrouwen in dat jouw expertstatus ook echt klopt. Zodra je de eerste klanten binnen hebt is het aan te raden dit zo snel mogelijk in te zetten.

Dat waren onze vuistregels voor het bouwen en tips voor een betere conversie. We gaan nu verder met een aantal voorbeelden te ontleden. 

Tip 11: Gebruik een video op je landingspagina

Een video op je landingspagina kan een erg krachtige conversie booster zijn, zeker als je een wat ingewikkeldere dienst of product aanbiedt. Door het gebruik van een video maak je het makkelijk voor de bezoeker om alle informatie te ‘ontvangen’ zonder de moeite te hoeven nemen lange teksten te lezen.

Tip 12: Maak gebruik van ‘sterke woorden’

Je gebruikers bezoeken jouw website hoogstwaarschijnlijk vanaf een mobiel apparaat. Ze komen net uit het ‘geweld’ dat social media meebrengt. Overal wordt om aandacht geschreeuwd, push meldingen komen binnen, ze zitten ondertussen in de trein. De beperkte aandacht die je krijgt moet je dus goed benutten. Zonder het gebruik van harde en sterke woorden hou je je gebruikers niet ‘vast’. Woorden als extreem, direct, gegarandeerd etc. versterken jouw boodschap.

Tip 13: Gebruik geen landingspaginas meer

Als je na veel geprobeerd te hebben jouw landingspaginas conversie alsnog niet op het gewenste niveau krijgt kan je er ook voor kiezen om landingspaginas te laten zitten. Denk bijvoorbeeld aan Facebook lead ads, hiermee vang je jouw leads direct in de Facebook of Instagram app af en is er geen reden voor een landingspagina. Test dit om te kijken of je beter resultaat krijgt. Over Facebook lead ads hebben wij een heel artikel geschreven.

Tip 14: Zorg voor een onweerstaanbaar aanbod

Een veel gebruikte techniek is ook een product opdelen en de impressie wekken van ‘een pakket’. Je biedt jouw bezoekers dit complete pakket aan met een korting. Op die manier is het een onweerstaanbare deal. 

Tip 15: Maak gebruik van tijdsdruk en schaarste

De meeste mensen zijn verschrikkelijke twijfelaars. Om te zorgen dat er ook echt actie wordt ondernomen kan je het gevoel van schaarste introduceren. Bijvoorbeeld dat het aanbod nog maar 15 minuten geldig is of dat er nog 3 over zijn. Over deze praktijken is nogal wat te doen, zo heeft het ACM booking.com op de vingers getikt voor misleidende praktijken. Het is dus aan te raden, en natuurlijk ethischer, dat je claims wel ook echt kloppen.

Goede landingspagina software nodig? Probeer Leadpages 14-dagen gratis via deze link.

Het toepassen van deze vuistregels en tips op jouw landingspagina gaat ongetwijfeld een mooi resultaat opleveren. Mocht je meer willen leren over dit soort online marketing, bekijk dan onze Full Funnel Academy, dat kan hier

Marketing uitbesteden? Plan een gratis 30 minuten strategie gesprek in met ons. Dit is geen sales gesprek maar een echte strategie sessie. Wij delen graag onze technieken en ideeën voor jouw online marketing en zijn overtuigd dat dit zichzelf verkoopt.

Share on twitter
Delen
Share on linkedin
Delen
Share on facebook
Delen
Share on whatsapp
Delen