Wat is een Facebook Pixel en hoe werkt het?

In dit artikel duiken we verder in op de tracking pixel van Facebook, ofwel, de Facebook pixel. Dit stukje script zorgt ervoor dat tijdens het draaien van je Facebook advertenties, Facebook niet ‘blind’ is zodra er iemand geklikt heeft op de link in je advertentie.

Dit tracking script zorgt er namelijk voor dat Facebook meekijkt met alle activiteit op de website, op die manier kunnen ze beter optimaliseren, bijvoorbeeld op mensen die ook echt een aankoop voltooien.

Wat de Facebook Pixel?

Zoals in de inleiding al genoemd, de Facebook Pixel is simpelweg het tracking script van Facebook. Dit stukje script zorgt ervoor dat Facebook kan meekijken met wat gebruikers doen op jouw website. De data die dit produceert kan je vervolgens daarna weer gebruiken voor betere advertenties. Het is vergelijkbaar met het script van bijvoorbeeld Google Analytics.

Hoe installeer je de Facebook Pixel? 

De Facebook pixel kan geïnstalleerd worden via de business manager → gebeurtenisbeheer → gegevensbronnen. Hieronder een uitgebreider stappenplan:

Stap 1: Kies de juiste advertentieaccount

Zorg er als eerste voor dat je een ‘business manager’ van Facebook hebt, hierin kan je alle advertenties voor jouw bedrijf beheren. Je kan er hier een aanmaken. 

Een veel voorkomende fout is namelijk dat bedrijven adverteren vanuit het account van het marketingbureau, dit is niet handig. Via een business manager kan je gemakkelijk een medewerker of marketingbureau, zoals TJILP Media, toegang geven tot de advertentieaccounts. Loopt de samenwerking af? Dan heb je alsnog toegang tot alle gegevens en kan je de gebruiker simpelweg verwijderen. Dit is vooral belangrijk in verband met de Facebook Pixel, gezien daar een hoop waardevolle data in opgeslagen zit voor jouw bedrijf.

Stap 2: Vind de pixelcode en voeg toe aan je website

In de business manager navigeer je naar gebeurtenisbeheer en vervolgens naar gegevensbronnen. Hier zal je de optie krijgen om een nieuwe Facebook Pixel aan te maken of je bestaande code op te vragen. 

Kies of je de code handmatig wil toevoegen aan je website of een simpele koppeling wilt maken. Voor Shopify, WordPress, Woocommerce en Wix zijn allemaal simpele integraties mogelijk. Persoonlijk doen wij voor WordPress de pixel liever handmatig installeren door de code aan de header toe te voegen, dit zodat we zo min mogelijk plugins toevoegen.

Stap 3: Test of de Facebook Pixel werkt

Als je het process van het instaleren in één keer doorloopt, krijg je meteen de optie van Facebook om te testen of het gelukt is. Heb je de code geïnstalleerd los van het stappenplan? Dan kan je ook deze chrome extensie downloaden, Facebook Pixel Helper. Deze plugin geeft aan of er een Facebook Pixel op de website staat die je op dat moment bezoekt. 

Tip: Ook handig om met deze tool eens te kijken wat je concurrenten doen qua Facebook adverteren, lees meer daarover hier: Facebook ad library.

Stap 4: AVG

Een belangrijke stap: vergeet niet te voldoen aan de AVG wetgeving. Voeg in je privacy voorwaarden toe dat de Facebook Pixel geïnstalleerd is op je website en voor welke redenen. Zorg ook dat dit in de cookiemelding verwerkt is.

Wat kan je met een Facebook Pixel?

Nu dat je de pixel geïnstalleerd hebt op je website is het tijd om ervan te gaan profiteren. Je kan op verschillende wijze gebruik maken van de Pixel. Hieronder hebben we de verschillende mogelijkheden gedeeld en waarom dit waardevol kan zijn voor jouw bedrijf.

Retargeting via Facebook / Instagram advertenties

De Facebook Pixel houdt bij welke gebruikers jouw website bezocht hebben. Een van de meest winstgevende vormen van Facebook adverteren is om deze bezoekers vervolgens te retargeten, ofwel een advertentie te tonen. Dit werkt zo goed omdat deze doelgroep al jouw website eerder bezocht heeft en dus niet helemaal koud meer is. Er was echter op het moment van dat bezoek een reden waarom zij bijvoorbeeld geen aankoop gedaan hebben. 

Via retargeting kan je ze herinneren aan jouw bedrijf/product en de laatste twijfel proberen weg te nemen. Een goede retargeting campagne is een must-have voor elk bedrijf en vraagt geen grote investeringen, retargeting opzetten? Maak een afspraak.

Lookalike audiences / vergelijkbare doelgroepen

Dit is een van de sterkste online marketing functies op dit moment en een knap staaltje techniek (of statistiek). Vergelijkbare doelgroepen zijn doelgroepen die erg lijken op een bestaande doelgroep van jouw bedrijf. Dit klinkt waarschijnlijk een beetje vaag dus, een voorbeeld:

Webshop ‘tjilp-producten.nl’ heeft een hoop aankopen voor zijn vishengels. Deze vishengel is een zeer specifiek soort. De afgelopen 2 maanden hebben ze 250 stuks verkocht maar ze willen graag opschalen. Ze willen hun advertenties tonen aan mensen die erg lijken op de 250 kopers van de afgelopen 2 maanden, maar hoe gaan ze die vinden?

In Facebook maken ze een vergelijkbare doelgroep aan op basis van aankopen van de vishengel. Ze kiezen een 1% vergelijkbare doelgroep. Facebook gaat nu op zoek naar de top 1% van Nederland die het meest lijkt op de 250 kopers van de vishengel. Dit gebeurt op basis van gedrag en eerder vastgestelde interesses. De advertenties werken erg goed, statistisch gezien lijkt de doelgroep namelijk erg op de bestaande klanten, de vishengels vliegen de deur uit!

Doelgroepen samenstellen

Het is ook mogelijk om doelgroepen op basis van bepaalde gedrag samen te stellen. Enkel de bezoeker van een bepaalde pagina op je website retargeten? Of je bestaande klanten een advertentie tonen? Dit kan je dan allemaal doen via ‘normale’ doelgroepen. Op deze manier kan je bijvoorbeeld bestaande klanten proberen een ‘upsell’ te verkopen om de gemiddelde klantwaarde te verhogen.

Toepassing van de Facebook Pixel in de praktijk

Het is veilig om te stellen dat het best practice is om de Facebook pixel zo snel mogelijk op je website te installeren. Begin je niet direct met adverteren? Dan is het alsnog handig om de pixel alvast geïnstalleerd te hebben, elke bezoeker levert je namelijk alvast data op die in de toekomst goed van pas kan komen! 

Verder zal je na het lezen van dit artikel beter begrijpen waarom je na het bezoeken van een website ook direct advertenties getoond krijgt van dit bedrijf. Vaak wordt dit nog beschouwd als een groot mysterie, maar dit is dus simpelweg de Facebook Pixel aan het werk.

Aan de slag gaan met de Facebook Pixel en Facebook adverteren?

Ben je na het lezen van dit artikel overtuigd dat het adverteren op Facebook/Instagram ook waardevol kan zijn voor jouw bedrijf? Plan dan een strategiegesprek met ons in! 

In dit gesprek gaan we het hebben over hoe je je Facebook advertenties kan uitbesteden en wat we nog meer voor jouw bedrijf kunnen betekenen. Wij geloven in een sterke samenwerking om zo veel mogelijk groei te realiseren voor jouw bedrijf!

Share on twitter
Delen
Share on linkedin
Delen
Share on facebook
Delen
Share on whatsapp
Delen