Waarom 97% van jouw marketing niet werkt

Waarom is het zo dat gemiddeld op een webpagina maar 2 tot 3 % van alle bezoekers wat koopt? Wat doet de rest dan? Zijn zij allemaal niet overtuigd van jouw product kwaliteit, of vinden ze de webpagina onbetrouwbaar ogen of was de knop de verkeerde kleur?

 Nee, ze zijn simpelweg nog niet klaar om te kopen!

De 4 fases van klantbewustzijn

Dit zijn de 4 fases van klantbewustzijn en zoals je ziet, slecht 3% is klaar om te kopen, gelijk aan de conversie. Wat dan met de andere 97%?

Dat is dus het probleem waarom 97% van je marketing niet werkt, voorbeeld:

Je bent een boekhouder en zoekt nieuwe klanten om de BTW aangifte voor te doen.

De advertentie luidt: “Betrouwbaar, snel en goedkope boekhouder nodig? Plan nu een gesprek in!”

Welk stukje in de piramide spreek je dan aan? Juist ja, de 3%. De andere 97% van de aandacht gaat verloren. Buiten dat je een hele groep laat liggen, is er ook nog eens de meeste competitie in dit onderdeel van de piramide, iedereen wil immers de kopers aanspreken. Dit zorgt voor hogere advertentiekosten en dus minder winst! Deze 3% is verder vaak ook nog eens de groep die het meest opzoek gaat naar goedkope prijzen en kritische vergelijking maakt van de verschillende aanbieders, moeilijker om aan te verkopen dus.

Dus: Hoe kan je jezelf dan niet meer beperken tot enkel die 3%?

Ga over op marketing die relaties opbouwt, bijvoorbeeld:

“5 manieren om jouw business te verbeteren zonder expert te zijn in X”

“3 grootste fouten die je maakt met product X en wat je beter kan doen”

“ Stap-voor-stap naar een beter X binnen X dagen”

Geef deze informatie weg in ruil voor een email adres en de potentiële kopers lopen zo jouw funnel in. Vervolgens lopen ze een pad door waarmee we ze naar de top van de piramide willen ‘duwen’, we willen immers een verkoop en niet puur informatie delen.

Doordat we vanaf het moment dat een lead zich inschrijft het process controleren, kunnen we op een tactische manier informatie overbrengen op onze leads. We leggen uit wie we zijn, wat we doen en waarom ze ons moeten vertrouwen. Hierin komt vooral duidelijk naar voren dat we een oplossing hebben op het probleem waar ze tegenaan lopen. Op deze manier verplaatst de lead zich naar de top van de piramide en zijn we er als eerste bij wanneer een lead overgaat op ‘koopklaar’!

Doordat we nu tot wel 40% van de bezoekers kunnen converteren gaan onze advertentie kosten onwijs naar beneden, ook hebben we minder moeite met concurrentie, zij focussen zich namelijk enkel op die 3%. Een ander voordeel is ook dat het ‘closen’ een stuk minder lastig wordt, de lead is namelijk al op de hoogte van jouw bedrijf en expertise. Er is dus minder overtuiging nodig om over te gaan op een aankoop.

Share on twitter
Delen
Share on linkedin
Delen
Share on facebook
Delen
Share on whatsapp
Delen